Gamebuino meta setup -- By Aurélien Rodot

Quick software setup

Author :  Aurélien Rodot

You need the Arduino IDE software to type your code and send it to the Gamebuino over the USB cable.

If you already have the Arduino IDE installed in your computer, click on the button below to install the packages we will need manually

Do the (longer) manual setup

Otherwise, if you are starting from scratch, follow the next instructions!

Download and extract the pre-configured Arduino IDE

Good thing we cooked you a ready-to-use portable version! Simply download the right one according to your operating system and extract it.

Windows Linux 64-bit Mac

Then, decompress the file that you just downloaded. This step may take a moment or two; you can kill some time by up-voting a few creations ;)

Once the file is decompressed, open the folder and run "arduino".

And voilĂ ! The software is ready to be used!

Compile and run your game

Author :  Max

Le Web Editor Arduino Create fonctionne aussi ?
https://create.arduino.cc

Author :  Aurélien Rodot

La dernière fois que je leur en ai parlé, ils n'acceptaient pas encore les custom boards, donc il va falloir s'armer de patience :)

Author :  Max

Ah mince, j'étais bien sur mon Chromebook. C'était pratique pour jongler entre l'ordi du bureau / de la maison / l'ordi portable. Espérons qu'ils changent d'avis très prochainement

Author :  lastfuture

There's a typo in the Audio example and after fixing the typo no audio plays when pressing A. You may want to look into that. Other than that I find the examples very clear to understand and I'm looking forward to writing things for my new META

Author :  ZappedCow

Small note: I was using an older version of the Arduino IDE (1.6.x) and downloading the board manager from the provided URL failed. Updating to latest Arduino IDE (1.8.5) fixed the problem.

Author :  Sorunome

Please note that all paths are relative to the sketch folder, so you have to place the "test.wav" inside a folder called "Audio", so that the path to it is "/Audio/test.wav"

Author :  Vincent

Hi everyone :-) 

I followed this guide but if I open and compile the pong example, i get the following error message: 


Pong:34: error: no matching function for call to 'Gamebuino_Meta::Gamebuino::titleScreen(const char [10])'

   gb.titleScreen("Pong Solo");


Does anybody know what to do? 


Thanks in advance :-)


P.S.: this is in line 48, if that helps :D





Author :  Aurélien Rodot

You have to remove the gb.titleScreen line because this function no longer exists! We'll update the examples soon :)

Author :  Vincent

oh I see, thank you for the quick response! :-)

Author :  Sorunome

Aaaaand fixed in https://github.com/Gamebuino/Gamebuino-Meta/commit/512fabcf4faea7cc6f0eddfa5179e9a7e4cbc7f2 thanks for the report!

Author :  Lemmy

Salut ! Quand je fait cmd+U pour téléverser ça me dit: "erreur de compilation pour la carte Gamebuino Meta".. Je n'y connais vraiment rien (pour le moment j'espère) quelqu'un peut m'aider ?? ;)

( ps: Trop content d'avoir reçu ma Gamebuino AUjourd'hui !! :) )



Author :  Aurélien Rodot

Hello Lemmy et bienvenue!

Est-ce que tu as bien sélectionné la "Gamebuino Meta" comme carte ?

Tu essaie de compiler l'exemple "Hello world" ?

Est-ce que tu peux nous donner les messages d'erreur qui apparaissent en rouge ? C'est ce qui explique ce qui ne fonctionne pas :)

Author :  Spark

Bonjour ! J'ai bien reçu ma Gamebuino malheureusement elle n'est pas détecté par mon PC tout comme la clé USB fourni avec est-ce que quelqu'un pourrait m'aider ? Merci par avance.

Author :  Aurélien Rodot

Hello et bienvenue !

Quel système d'exploitation est ce que tu utilises, Windows ?

Est ce que tu as bien installé les drivers pendant l'installation d'Arduino ? Est ce que tu peux tester un autre câble USB ? Un autre port USB ? Un autre PC ?

Author :  Spark

Merci pour votre réponse, je viens de me rendre compte que la clé USB était l'adaptateur carte SD/USB.

je l'utilisait donc sans mettre la carte SD !

Author :  AceyT

Personnellement, pour faire fonctionner l'IDE avec ma Gamebuino META, il m'a fallu, avant la compilation, aller dans l'onglet "Outils" > "Port: " et sélectionner le port qui affiche du texte plutôt que le port COM1 qui était par défaut et qui n'avait rien. 

Je ne sais pas si c'est normal, mais l'IDE dit que c'est un "(Arduino/Genuino Zero (Native USB Port))", m'enfin ça marche, donc c'est l'essentiel pour ma part :)

Author :  Nux

Merci AceyT, j'avais un message d'erreur et je ne savais pas trop quoi faire. En rajoutant ton étape ça marche parfaitement :)

Author :  Vincent

Thanks for the quick fix! I can't wait to receive my Gamebuino META to actually set it up :D

Author :  Aurélien Rodot

Merci AceyT, je viens d'ajouter cette Ă©tape dans le tuto :)